KÖPVILLKOR

KÖPVILLKOR

WEBBSHOP

ALLMÄNT

De allmänna villkoren gäller när du som konsument gör en beställning i vår webbshop. Avtal ingås mellan dig och Sadel Deal Sverige AB, organisationsnummer 559473-2082. Minimiålder för att handla i vår e-handel är 18 år.

PRISER & BETALNING

Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms (25%). Sadlar kan i vissa fall vinstmarginalbeskattas vilket i så fall framgår på sadeln i fråga. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, dessa anges separat.

RABATTKODER

När vi har rabattkoder, framkommer dessa i varukorgen/kassan. Priset dras därefter av direkt i din varukorg. Kolla så att rabattkoden fortfarande är giltig och har gått igenom om priset inte ändras.

FRAKT

Vi använder generellt DHL Service Point när vi skickar varor. När din order har blivit skickad från oss får du ett bekräftelsemail med sändningsnummer för att spåra ditt paket. Frakt debiteras med 89 kr för mindre varor och 350 kr för sadlar. För fraktfritt: välja att hämta i vår butik i Upplands Väsby efter ÖK.

LEVERANSER

Finns varan i lager tar det vanligtvis 2-4 vardagar innan paketet finns hos dig. Generellt finns alla begagnade sadlar i lager om inget annat anges. Utrustning kan ha längre leveranstid. Beställningar som läggs vardagar innan kl 10.00 skickar vi oftast samma dag, beställningar efter det skickas vardagen efter. 

Ditt paket kommer till ditt närmsta DHL ombud. Du får avisering via mail eller sms som du angav i beställningen.

BESTÄLLNINGSVARA

Du kan nästan alltid beställa varor vi ej har i vårt eget lager. Det står då “beställningsvara” och uppskattad leveranstid i artikelinformationen. 

RETUR

Har sadeln köpts via Sadel Deals webbshop har kunden rätt att prova sadeln under fjorton (14) dagar. Kunden har under denna period rätt att ångra köpet utan krav på betalning. Kunden måste meddela retur inom dessa 14 dagar och returnera sadeln inom 5 arbetsdagar efter utgången provperiod, dvs. 14 dagar.
Retur, vid köp av sadel online, ingår i fraktpriset av sadeln. Du får en returetikett med returfrakt bokad med leveransen av din sadel 

Retur vid köp av utrustning bekostas av kunden och köps enklast i webshopen.
Där fyller du i alla dina uppgifter, därefter kommer vi att boka en fraktsedel åt dig och sedan mejla dig en fraktsedel. Den klistrar du på ditt paket och lämnar in hos ditt närmsta DHL ombud.

När du har handlat via KLARNA så går du in i din app och markerar varan som "retur" då pausas ditt köp tills varan är returnerad hos oss.

ÖPPET KÖP

Sadlar: Du har 14 dagars öppet köp vid köp online från den dagen du mottagit din beställning

Övrig utrustning: Du har 14 dagars öppet köp vid köp online från den dagen du mottagit din beställning. Vill du byta till en annan storlek eller vara rekommenderar vi dig att lägga en ny beställning i vår webbshop.
OBS! Alla lappar ska sitta kvar på produkterna som returneras, är produkterna använda, inte i nyskick kommer eller saknar etiketter kommer inte returen att godkännas. Vi rekommenderar att returnera i samma förpackning som varan levererades i. 

EJ UTHÄMTADE PAKET

Har du ej hämtat ut ditt paket kommer det automatiskt att skickas tillbaka till oss. Vi erhåller oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 350:- + den vanliga frakten på 89:-.

REKLAMATION

Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel inom garantitiden, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Ditt kvitto gäller som garantibevis.

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Upptäcker du att varan är defekt när du får hem din order så ska du kontakta oss så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter du mottagit din order.


KONSUMENTAVTAL – BEGAGNAD SADEL 

Detta avtal gäller mellan Sadel Deal Sverige AB (”Sadel Deal”) och köpare av begagnad sadel (”Kunden”).

  • Har sadeln köpts på plats hos Sadel Deal har kunden en provtid på 7 dagar från köpet. Kunden har under provtiden rätt att ångra köpet utan krav på betalning.

  • Har sadeln köpts via Sadel Deals webbshop har kunden rätt att prova sadeln under fjorton (14) dagar. Kunden har under denna period rätt att ångra köpet utan krav på betalning. Kunden måste meddela retur inom dessa 14 dagar och returnera sadeln inom 5 arbetsdagar efter utgången provperiod, dvs. 14 dagar.

  • För att retur ska accepteras ska sadeln vara i samma skick som vid köpet.

  • Kunden är medveten om att sadeln utgör en begagnad vara som överlåts i befintligt skick samt att köpeskillingen anpassats efter sadelns skick.
    Sadel Deal lämnar inga garantier avseende sadelns passform eller hållbarhet.

  • Avtalat pris mellan Kunden och Sadel Deal gäller om inget annat särskilt avtalats i varje enskilt fall. Frakt inom Sverige tillkommer vid köp online, returfrakt är inkluderat. Vid leverans till utlandet tillkommer frakt som fastställs i varje enskilt fall.

  • Betalning sker innan leverans av sadeln, antingen enligt anvisningar i webbshopen eller på plats hos Sadel Deal.

  • Kunden förbinder sig att i direkt anslutning till köpet undersöka sadeln och förvissa sig om att sadeln är enligt specifikation. Anser Kunden att sadeln avviker ska Sadel Deal meddelas detta inom skälig tid från leveransen. Reklamation ska göras skriftligen till info@sadeldeal.se.

  • För det fall parterna kommer överens om att sadeln ska returneras ska sadeln vara Sadel Deal tillhanda senast fem (5) arbetsdagar från parternas överenskommelse om retur. Sadeln ska vid retur återsändas i originalförpackning samt godkänt emballage. Kunden ansvarar för eventuella transportskador i returen. Returfraktsedel är inkluderat vid onlineköp, upphämtad sadel återlämnas av köparen.

  • Sadel Deals ansvar på grund av fel i vara är begränsat till vad som följer av dessa allmänna villkor samt konsumentköplagen (1990:932) vid köp efter utprovning respektive Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler vid köp i webshopen. Ytterligare rättigheter för kunden kan dock följa av respektive tillverkares egna garantier. Sadel Deal har inget ansvar för indirekta skador till följd av en felaktig sadel.

  • Sadel Deal frånsäger sig allt ansvar för fel eller förseningar i att fullgöra sina skyldigheter gentemot Kunden i den utsträckning sådant misslyckande eller försening orsakas av en force majeure-händelse. Med force majeure avses krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad, eldsvåda, olyckshändelse, myndighetsbeslut, pandemi eller annan omständighet utanför Sadel Deals kontroll och vars menliga inverkan Sadel Deal inte rimligen kunnat undanröja.

  • Kunden samtycker till insamling och hantering av sådana personuppgifter som krävs för att verkställa Sadel Deals åtaganden. Kunden ger sitt uttryckliga samtycke till Sadel Deal att, enligt villkoren i dataskyddsförordningen, samla in, behålla och behandla personuppgifter.

  • Tvist som uppstår i anledning av avtalsrelationen mellan Kunden och Sadel Deal ska bedömas enligt svensk lag och slutligt avgöras genom förfarande vid allmän domstol, där Stockholms tingsrätt ska vara första och enda instans.